Terug naar Blogs
Marketing Intelligence - de trends

Marketing Intelligence: trends in datagebruik

Marketing Intelligence is niet nieuw. Toch zijn er de laatste jaren zijn verschillende interessante ontwikkelingen waardoor organisaties er steeds beter in slagen het beste uit hun klantdata te halen.

Onder Marketing Intelligence verstaan we het vertalen van klantinformatie naar bruikbare inzichten. Door de data te verzamelen en te analyseren kom je als organisatie zo tot informatie over de huidige én de toekomstige gedragingen en wensen van klanten en potentiële klanten. Deze klanten kun je veel doelgerichter benaderen en je voorkomt dat je campagnegeld besteedt aan een doelgroep die er helemaal niet op zit te wachten. Het gaat om de balans tussen de waarde voor een klant en de waarde die een klant oplevert. We zien een aantal trends in de wereld van Marketing Intelligence (MI).

 

Personalisatie

Iedereen in je klantenbestand dezelfde e-mail met aanbiedingen sturen, is bijna nooit de effectiefste methode om klanten te vinden en te binden. Personalisatie is extreem effectief om gerichte (potentiële) kopers te bieden wat ze zoeken. Je wilt een trouwe klant die wekelijks iets bij je koopt anders benaderen dan iemand die hooguit interesse heeft getoond of die een jaar geleden voor het laatst iets heeft gekocht.
Wil je erachter komen welke van je klanten meer aandacht verdienen, dan is een RFM-analyse een goed instrument. Zo meet je wanneer een klant voor het laatst een aankoop heeft gedaan (Recency), hoe vaak de klant aankopen doet (Frequency) en hoeveel omzet de klant heeft opgeleverd (Monetary). Heb je die gegevens in beeld, dan kun je klanten gerichter mailings sturen met relevante content.

 

Snel beschikken over relevante data

Als bedrijf moet je steeds sneller kunnen inspelen op ontwikkelingen om de concurrentie voor te blijven. Bedrijven die software, data en analytics weten te integreren, hebben een streepje voor. Om dat te bereiken, is het belangrijk dat de data centraal zijn opgeslagen en vanuit alle relevante applicaties te benaderen zijn. Zijn de data in verschillende applicaties opgeslagen, dan ontstaat het risico op doublures en fouten. Een Customer Data Platform (CDP) is een oplossing om alle data binnen één database op te slaan die vanuit verschillende applicaties toegankelijk is. Daardoor beschik je altijd over de meest actuele klantenprofielen en kun je klanten optimaal bedienen.

 

Profiteren van privacywetgeving

Dankzij nieuwe privacywetgeving wordt het steeds lastiger om klanten via hun surfgedrag te volgen. Het zorgvuldig opbouwen van klantprofielen op je eigen site wordt daardoor belangrijker.
Wetgeving moet er ook voor zorgen dat bedrijven datalekken rapporteren, wat de noodzaak voor het veilig en privacybewust opslaan van gegevens alleen maar vergroot.

 

AI (artificial intelligence)

AI doet zijn intrede op ieder vakgebied waar grote hoeveelheden data worden geanalyseerd. Het kan razendsnel enorme hoeveelheden data analyseren. Dat levert niet alleen een flinke snelheid op, het kan ook leiden tot het ontdekken van patronen in bijvoorbeeld klantgedrag die mensen niet ontdekken. Het kan marketeers helpen bij het segmenteren van markten en producten. De rol van menselijke MI-specialisten is daarmee overigens verre van uitgespeeld. Aan efficiënte data- en trendanalyse heb je niets als een menselijke expert niet precies weet wat de data betekenen en hoe ze optimaal in te zetten zijn voor de organisatie.

Meer over Marketing Intelligence bij Visser & Van Baars

Bij Visser & Van Baars hebben we niche-focus en zorgen we dat we kennis hebben van de markt. Lees meer over onze focus op Marketing Intelligence.